Goedhart scoort met NAC-shirts

Goedhart scoort met NAC-shirts

BREDA – Stef Goedhart (35) ontwerpt sinds twee jaar de wedstrijdtenues van NAC. Over originaliteit, het cultuurhandvest en een tegendraads karakter. ,,Juist herkenbaarheid maakt je uniek.”

In 2003 schrijft NAC een ontwerpwedstrijd uit. Er is dan al een toenemende roep om de diagonale streep terug te laten keren op het shirt. Goedharts ontwerp wint en wordt -met enige aanpassingen- gedragen in het seizoen 2004/2005. ,,Ik wilde de historie terug laten komen in het tenue, met een hedendaagse twist.”

Goedhart besluit in 2010 te stoppen bij een reclamebureau en als zelfstandig ontwerper verder te gaan. Hij meldt zich bij NAC en laat wat van zijn ontwerpen zien. Goedhart stelt onder andere een roze uitshirt voor en de club legt het ontwerp voor bij diverse supportersgeledingen. Het leidt tot enige consternatie. ,,Het paste mijns inziens binnen het cultuurhandvest. Daarin staat dat we tegendraads zijn. We worden vaak ‘homo’s uit Breda’ genoemd, dat vond ik een leuke knipoog, maar ik vond het bovenal echt een heel mooi shirt.” Het shirt wordt uiteindelijk niet gebruikt.

Sinds twee jaar is Goedhart de vaste ontwerper van de NAC-shirts. ,,Mijn uitdaging is om ieder jaar iets echt unieks te maken. Ik heb laten zien dat je binnen de huisstijl heel goed kan variëren.” Dat deed Goedhart middels een presentatie voor algemeen directeur Justin Goetzee en de Clubraad. Die toonden zich uitermate enthousiast over zijn ontwerpen.

De consternatie over dat roze uitshirt weerhoudt Goedhart niet om toch wat te prikkelen. ,,Kleur is heel belangrijk, maar dat geldt ook voor het verhaal erachter. Waarom kies je voor een bepaalde kleur?” Goedhart weet: thuis speelt NAC in de vaste kleuren geel en zwart, uit mag hij variëren in contrasterend zwart, wit, grijs en geel. Voor het derde shirt is meer creatieve vrijheid toegestaan. ,,Vorig jaar hadden we een blauw uitshirt. Waarom? Blauw is de kleur van Nassaustad Breda. NAC speelde de bekerfinale in 1973 in dit blauw. Die kleur is niet zomaar gekozen, daar zit een idee achter.” Dat geldt ook voor het groene shirt; een verwijzing naar de roemruchte jaren ’90, toen FujiFilm hoofdsponsor was.

De club vaart er wel bij; de NAC-shirts vliegen de deur uit. Het shirt voor ‘18/’19 is ook al gereed. ,,Ik denk we daar alle verkooprecords mee gaan verbreken, die is echt heel mooi geworden.”  De uitshirts verkopen een stuk beter dan de thuisshirts. ,,Mensen willen gewoon ieder jaar iets nieuws, iets unieks. Dat betekent niet dat je daar je thuisshirt voor moet aanpassen, die is gewoon heilig.” En dat NAC promotie afdwong in zijn shirts: ,,Dat is zo enorm gaaf. Het shirt dat ik ontwierp staat daardoor over tientallen jaren nóg in de boeken.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Translate »
Scroll naar boven