,,Je moest eens wéten hoeveel omzet we hier per vierkante meter halen”, zegt Ann met enige wanhoop in haar stem. Zij is eigenaresse van een tabaksspeciaalzaak, vlak over de grens met Nederland. Het loopt hier als een tierelier, zo’n 95% van haar klanten is Nederlands. Heel blij is ze echter niet.
Overheid
Dat de overheid maatregelen tegen het roken dreigt te nemen, ach. Dat is Ann wel gewend. Dat doen ze al sinds ze hier achttien jaar geleden de zaak overnam. Nu weer, de Belgen gaan Nederland meer en meer achterna. Ergens in 2025 mag haar tabak binnen niet meer zichtbaar zijn voor klanten. Ook aan de buitenkant moet een en ander verbouwd worden, zodat het ook vanaf de straat onduidelijk is om wat voor zaak het hier precies gaat. De rookwaar wordt ook weer duurder, de marges voor haar kleiner. Kortom, ze moet ferme investeringen doen, om op die manier minder inkomsten te verkrijgen.
Natuurlijk weet Ann ook wel dat ze rotzooi verkoopt. Troep. Ze rookt zelf allang niet meer en zou in de tegenwoordige tijd ook zeker niet meer aan een tabaksspeciaalzaak beginnen. Maar toen? Goud.
Accijnzen
Naarmate de jaren vorderden, werd ze tegengewerkt door de overheid. Terecht, zegt ze. ,,Het irritante nu is dat ze de accijnzen zo verhogen, dat de winsten voor ons juist teruglopen. Sterker: als iemand hier een pakje sigaretten wil pinnen, verlies ik erop. Zo klein zijn de marges”, zegt ze. Niet de roker wordt geraakt, maar de ondernemers. ,,De roker gaat nu naar Luxemburg of Duitsland. Facebook staat vol met aanbiedingen, de zwarte markt tiert welig.”
Ze hekelt de hypocrisie. Vorig jaar nog, moest ze bij aankoop van een Humo een sampleflesje whisky meegeven. ,,En we voetballen in de Jupiler League. In de supermarkten liggen hele gangpaden vol met snoep, met chips, met alcohol. Maar oh wee als er een sigaret zichtbaar is voor de mensen.”
’t Romanneke
Ik wil haar weer verlaten, maar een vraag hangt nog steeds in m’n hoofd rond. Haar zaak heet ’t Romanneke. Waar komt die naam toch vandaan? ,,Toen ik achttien jaar geleden begon, wilde ik een boekhandel starten. Ik had niets met roken, dus dat mocht er eigenlijk wel uit. Maar ja, stop maar eens met een business die zó goed loopt”, verzucht ze. ,,Wel heb ik gelijk de naam gewijzigd naar ‘t Romanneke. Zie, in mijn logo zit zelfs een boek. En het leukste: mijn naam zit erin”, grijnst Ann.
Ik wil vaker columns schrijven. Natuurlijk is een waardering via een donatie hieronder heel fijn. Als je deze teksten extra waardeert, heb ik ook een soort abonnementsvorm.