MADE – ,,Het is hier wel groot geworden hoor. Of ik moet een grotere accu aanschaffen, of je moet een oplaadpunt in de winkel gaan neerzetten”, schertst een vrouw met een scootmobiel glimlachend naar Twan van Meel. Woensdagmorgen opende de hernieuwde Albert Heijn in Made haar deuren, winkeleigenaar Van Meel kreeg onophoudelijk de felicitaties. Honderden mensen waren op de opening afgekomen, die werd ingeluid door cabaretière Christel de Laat.
Voor in de winkel -met eveneens een hernieuwde Gall&Gall en Etos- staat een soort marktkraam, waar ondernemers uit de regio hun eigen producten extra kunnen aanprijzen. Want de streekproducten: dat is een belangrijke troef in deze nieuwe winkel. ,,We hebben allereerst de lijn ‘Streekgenoten’. Dat is echt gekeurd door de Albert Heijn zelf. Maar we willen nog lokaler aanbieden: ondernemers uit deze regio een podium bieden. We willen hier iedere maand een ondernemer neerzetten die zijn eigen waar kan aanprijzen en verkopen”, legt Van Meel uit. De Streekgenoten lagen dan ook al in de schappen, hoewel dat in de kazen nog ietwat beperkt was: deze worden deze week nog uitgebreid.
Diverse klanten van de winkel reageren enthousiast. ,,Ik ben zeker geïnteresseerd in lokalere producten. En als het goed en lekker blijkt te zijn, blijf ik het kopen. Dan maakt het me niet zo gek veel uit dat het wat duurder is”, vindt een vrouw. ,,Het geeft namelijk wel extra waarde. Je weet heel goed waar het vandaan komt, dat maakt het fijn.”
Een andere klant legt uit dat ze er niet specifiek op let. ,,Maar ik zou het wel kopen, als ik het dan toch aangeboden krijg. Ik vind het mooi om lokale ondernemers te steunen. Ik vind producten van lokale makelij wel degelijk een meerwaarde.”