Stil zoeven op de singels
BREDA – ,,Dit is toch de toekomst, hier moeten we de nieuwe standaard van maken”, vindt wethouder van onder andere duurzaamheid, Paul de Beer. Hij doopte op Hemelvaartsdag de Coostr 1 en Coostr 2, de eerste twee elektrische rondvaartboten op de Bredase singels.
Coostr, uitgesproken als ‘koester’, wordt bovendien een nieuw label. ,,We willen hier bedrijfsuitjes mee gaan organiseren. Duurzaam en verantwoord, maar dat willen we vooral heel erg tof gaan maken”, legt Marijn van Dijke van Rondje Varen Breda uit.
Coostr
Naast dat ze elektrisch zijn, hebben de twee Coostrs ook een wat luxueuzer uiterlijk dan de boten van Atea-Groep, de marktleider in Breda als het gaat om rondvaartboten. ,,We willen hen zeker niet in de weg lopen, maar vervullen een ontstane behoefte”, vervolgt Van Dijke. ,,We krijgen regelmatig aanvragen vanuit hotels in de binnenstad. Die kunnen we hiermee prima opvangen.” Voorlopig zullen de boten niet iedere dag varen. ,,We moeten het afwachten, zien hoe het loopt. Breda is geen Amsterdam, maar kent natuurlijk wel degelijk toerisme.” De capaciteit van beide boten bedraagt zo’n 50 personen. ,,Ze zijn veel minder kwetsbaar dan gemotoriseerde boten. Er belanden soms nog wel eens wat winkelwagentjes in de singel; de accu’s zijn uitgebreid beschermd, zijn speciaal ontworpen op de omstandigheden hier.” De boten zijn gebouwd door het Bredase bedrijf De Geus Jachtbouw.
De breedte van de boten zijn drie-en-een-halve meter, precies genoeg om onder alle bruggen door te varen. De smalste brug is de Balfortbrug. Schipper van dienst Aldo vaart er toch met gemak onderdoor; aan beide zijdes is nog genoeg speelruimte.
Goedkoper
De aanschaf van een elektrische boot ligt vooralsnog beduidend hoger dan die van een gemotoriseerde boot. Het onderhoud daarentegen ligt lager; Van Dijke verwacht dat deze boten vijf jaar na aanschaf goedkoper zijn en zich terug gaat betalen. De Beer kijkt ietwat fronsend naar de rest van de Bredase Haven. ,,Dit is in zoveel opzichten een verbetering. Het gaat niet alleen om milieu, maar ook om de verblijfskwaliteit in de stad. De boten maken haast geen geluid, zoeven stilletjes door het water. Ook daarin zijn ze echt een aanwinst.”
De elektrische boten kunnen twaalf uur varen op een volle accu. ,,Het opladen van een compleet lege accu kost ook twaalf uur, dus daar moet je wel scherp op zijn. ’s Middags een lege accu betekent dat je de rest van de dag niets meer kunt doen”, stipt Van Dijke aan.