‘Perfecte plek voor festival met internationale allure’
BREDA – Een nieuwe naam, een nieuwe opzet: Graphic Matters beleefde een succesvolle maand. De organisatie kijkt uiterst tevreden terug en hoopt vooral dat ze ook over twee jaar terecht kunnen in het voormalige Breda’s Museum aan de Parade 12. ,,De locatie is echt perfect voor dit festival”, weet organisator Dennis Elbers.
De exposities, de lezingen en de workshops: ze geschiedden dit jaar op één plek, in plaats van verspreid over de stad zoals voorheen. Die overzichtelijkheid beviel bij zowel bezoekers als organisatie. ,,Ik heb geloof ik maar twee vragen gehad waar iets is”, glimlacht Elbers.
Het pand heeft de grandeur die een festival met internationale pretenties vereist. Tel daarbij op: centraal gelegen in de stad en op loopafstand van het station, met een openbare ruimte voor de deur voor de buitenpresentaties. ,,En binnen zijn meerdere zalen met een eigen karakter. Dus ik hoop ook echt dat we hier in de toekomst kunnen blijven. Ik kan geen enkele locatie in Breda bedenken die zo goed is als deze.”
De doelstelling van de organisatie was om dit jaar ‘sprongen’ te maken; in de eerdere vijf edities werden er vooral stapjes gezet. Dat uitte zich volgens Elbers vooral in kwaliteit van het aangebodene, maar ook in het aantal betalende bezoekers. ,,Voorheen hadden we veel gratis, met hier en daar wat betaald. Nu is het eenvoudig: buiten is het gratis, binnen is betaald. Dat heeft erg goed gewerkt.”
Betalende bezoekers
Voorheen strijkten de expositieruimtes, zoals de diverse musea in de stad, met de entreegelden. Dit jaar komt dat geld ten goede van het festival. Doelstelling was om 6000 betalende bezoekers te verwelkomen. Dat werden er 7000. In het gratis buitengebied kwamen ruim 20.000 bezoekers in aanraking met het festival, bewust of onbewust.
Ook een belangrijke doelstelling was: een directe band met de bezoeker. ,,Dus niet alleen laten kijken, maar echt laten zien wat iets is. Door er een verhaal bij te vertellen, vallen er kwartjes en leert men beter en anders kijken. “ Daarbij kon men dit jaar nog meer terugvallen op haar circa vijftig vrijwilligers. ,,Zij zijn de ambassadeurs, zij vertellen het verhaal van het festival. Nog meer dan voorheen konden zij ook rondleidingen geven, dat was echt een flink winstpunt.”
Elbers schat dat ongeveer 25% van de bezoekers op Graphic Matters uit Breda kwamen. 40% kwam buiten de stad, 35% kwam uit het buitenland. ,,Er zijn bezoekers uit het buitenland die hier iedere editie terugkomen en Breda telkens op een andere manier gaan bekijken.” Een geschenkje geschiedde gaandeweg buiten. ,,De posteropstelling is niet alleen een presentatieding gebleken. Er wordt hier ’s avonds veel gesport en de opstelling werd gebruikt voor echte bootcamps. Dat is natuurlijk gewoon geweldig.”