BREDA – Omdat de huidige informatieborden in het Rat Verleghstadion vaker defect dan ten volle operationeel zijn, zullen deze in november vervangen gaan worden door twee LED-schermen. Op de plek waar de oude informatieborden hangen, boven de B-Side en Vak G, komen straks schermen te hangen van acht meter breed en zes meter hoog. Dat is te lezen in notulen van de Clubraad van NAC.
Aanvankelijk zouden ze voor aanvang van het nieuwe seizoen geplaatst worden, maar dat wordt nu dus november, hoewel NAC dat zelf nog niet met zekerheid durft te zeggen. Supportersgroeperingen proberen dergelijke schermen al jaren tegen te houden, uit angst voor een inbreuk op de algehele sfeer en afbreuk van de authenticiteit. ,,Maar uiteindelijk beslist NAC natuurlijk zelf of de ze schermen op willen hangen. Nu hebben ze er ook een goede reden voor, maar ik had de afmetingen van die schermen ook liever iets subtieler gezien”, legt voorzitter Geert van Poppel van de Clubraad van NAC uit. NAC heeft diezelfde Clubraad wel gevraagd om mee te denken aan de invulling van de straks te tonen beelden. ,,Want ook zij weten dat het gevoelig ligt en dat ze daar met beleid mee om moeten gaan.” Het LED-scherm biedt uiteraard grote commerciële mogelijkheden; onmiskenbaar meer dan wat nu binnen de stadionmuren het geval is. ,,We gaan vooral adviseren wat we vooral níet op de schermen willen zien. Je weet dat het merendeel van de NAC-supporters het niet zo gek veel uitmaakt, maar toch is het goed om te strijden voor de eigen clubcultuur”, vindt Van Poppel. Daarnaast probeert de Clubraad ook suggesties te leveren.
NAC heeft inmiddels aan de Clubraad voorgesteld om de doelpuntenmakers te tonen en de beelden van de VAR te laten zien, zodra de KNVB deze vrijgeeft. Voorts wordt geopperd wedstrijdbeelden of beelden van oude coryfeeën uit te zenden. Daarnaast is het optioneel om bij het overlijden van (NAC-)prominenten de beeltenis ervan te tonen. De Clubraad vindt interactie in de vorm van sms, een loterij of live beelden van de tribune uit den boze en prefereert een sobere invulling. ,,Dat er reclame op komt is logisch, uiteindelijk zijn de schermen vooral bedoeld om geld te verdienen. Het is een uitdaging om juist op een goede en niet aflatend scherpe manier met de schermen om te gaan. Die scherpte moet er zijn op de korte, maar zeker ook op de langere termijn.” NAC zelf communiceert volgende week over de nieuwe schermen.