‘Volwassenen sparen net zo fanatiek’
BREDA – Wat de 5-jarige Abe Nijs de mooiste pagina vindt van het NAC-stickeralbum? De prijzenkast, hoewel deze met een bescheiden drie vlakken-kampioen 1921, beker 1973 en kampioen eerste divisie 2000- al snel helemaal gevuld is. En z’n idool Jelle ten Rouwelaar. En natuurlijk opa, Piet Nijs, de masseur die op tien elftalfoto’s staat. En toch ook wel de vele jeugdspelers -zou hijzelf ook ooit in zo’n stickeralbum terecht kunnen komen? Volgende week eindigt de NAC-stickeractie van Jumbo. ,,We hadden niet verwacht dat men in Breda zó enthousiast en fanatiek zou sparen.”
Rens Meijer is operationeel manager bij Jumbo en zette de actie mede op. De 11.000 boeken die nu in omloop zijn: dat verwachtte de supermarkt wel. ,,Maar er wordt zo enthousiast gespaard. Niet alleen kinderen sparen fanatiek, volwassenen doen daar net zo hard aan mee.” Voor marketing- en communicatiemanager Jasper Saeijs van NAC kwam dat niet als een enorme verrassing. ,,We wilden een allesomvattend album maken. Niet alleen het eerste elftal, maar ook de jeugd, de maatschappelijke projecten, de historie, de herinneringen. Het album moest iedere NAC-supporter aanspreken.” De hulp van het NAC-museum werd ingeroepen en ook de Jumbo zelf dacht in verre mate mee. Tot Meijers blijdschap reageerde ook Fanzine De Rat enthousiast over het boek. ,,Toen wist ik dat het goed zat, dat we ook echt een goed boek hadden samengesteld.”
Patrick Nijs, de vader van Abe, wordt momenteel min of meer gedwongen bij dezelfde supermarkt boodschappen te doen. ,,En Abe wil ineens dolgraag mee. Dat zal volgende week wel stoppen, als de actie afloopt”, glimlacht hij. Alles dat in de boodschappenwagen belandt, wordt door Abe langs de zelfscanner gehaald. Hij telt de bedragen bij elkaar op en weet bij iedere tien euro dat er een stickerpakketje komt. ,,Gisteren hadden we zes pakjes. Abe nam de plaatjes vol vrolijkheid aan. Wat gebeurde? De mensen achter ons gaven hem al hun plaatjes: we gingen gisteren met liefst 36 pakketjes naar huis.”
Ook NAC toont zich gelukkig met de actie. ,,We waren de laatste weken erg goed zichtbaar in de stad, er werd veel over de club gepraat aan de hand van de stickers.” Jumbo zelf wilde graag iets in Breda doen. ,,Onze Foodmarket gaat goed hier, nu wilden we kijken of een grote actie in Breda ook goed zou gaan. Wat is groot in Breda? Nou ja, NAC dus. Het is een gigantisch succes geworden”, stelt Meijer.
Woensdagmiddag vindt in café Beatrix van 13:00-17:00 uur een ruilbeurs plaats. Dan worden ook vier nieuwe stickers in omloop gebracht: Jari Oosterwijk, James Horsfield, Manu Garcia en Chiro Ntoko kunnen dan bijgeplakt worden. Saeijs: ,,Zo leert men onze nieuwe spelers ook op een leuke manier kennen.”