BREDA – In tijden van sportieve malheur wordt doorgaans graag teruggeblikt op betere tijden. Wordt het verleden extra geapprecieerd. Waar de selectie zaterdagavond na afloop van het thuisduel met FC Utrecht nog de volle laag kreeg, vloog de retro-lijn die NAC samen met COPA op de markt bracht eerder deze week over de toonbank.
Drie items uit drie verschillende decennia. Gerard den Haan die als boegbeeld fungeert voor het polyester tenue uit ’92 / ’93; Ton Lokhoff voor het katoen – polyester van ’81 / ’82. En het uiterst populaire trainingsjack uit ’76 / ’77. ,,Gerard den Haan belde ons onlangs op. Hij had het shirt gezien, was dolenthousiast en wilde het heel graag hebben. Hij vertelde direct verhalen uit dat seizoen”, grijnst Osin Peltenburg, die de marketing en communicatie bij COPA verzorgt. De COPA-versies zijn nagenoeg identiek aan het origineel. Zelfde materiaal, zelfde hoofdsponsor Fuji. Alleen ‘de fit’ is modern, opdat het ook in deze tijd gedragen kan worden. ,,We prefereren een echt origineel shirt ter referentie, dat is in dit geval ook gebeurd. Anders moeten we ons baseren op foto’s, met het gevaar dat de kleinste details ontbreken.”
Het Bredase bedrijf COPA startte in 1998 met het maken van traditionele voetbalshirts. Van FC Barcelona tot clubs in de spelonken van het betaalde voetbal. Clubs als Preußen Münster; de sportieve status is niet van belang. Het hoofdkantoor is gevestigd in voormalig popzaal Para, haar enige eigen fysieke winkel bevindt zich in Amsterdam. De shirts worden altijd op de markt gebracht in nauwe samenwerking met de betreffende club; op die wijze weet het bedrijf faam te maken. ,,Onze shirts liggen daardoor ook in het museum en fanshop van FC Barcelona.” Steeds meer clubs zoeken toenadering met COPA, historie is een marketinginstrument. Van belang is wel de goedkeuring van de hoofdsponsor uit die tijd. ,,Fuji vindt dat leuk, voor hen is het ook historie. Maar als een sponsor uit die tijd het niet wil, gaan wij op zoek naar andere opties, anders is het niet waarheidsgetrouw.”
Het leuke aan NAC, vindt Peltenburg: er zijn nog zoveel opties in de toekomst. Vrijwel alle exemplaren zijn inmiddels uitverkocht. COPA zette de drie items ook op haar website. ,,Dat is een heel ander publiek. Daar komen fijnproevers. Zij zoeken niet persé naar de topclubs of naar hun favoriet, maar gaan eerder voor de onbekende pareltjes.” En dus kwamen er bestellingen binnen. Van de Canarische Eilanden. Cyprus. ,,En vanmorgen nog een Oostenrijker, da’s een trouwe COPA-klant.” Peltenburg wil maar zeggen: niet alleen het NAC-publiek is geïnteresseerd. ,,Bij ons vervalt clubsentiment, doet succes of status niet ter zake. Mensen vinden zo’n shirt uit vervlogen tijden gewoon mooi.”