‘Ik kom voor NAC, niet voor werk’

NAC-sponsor Steven van Batenburg (1966) hoeft niet lang na te denken over z’n favoriete plek in het Rat Verleghstadion. ,,In de Parel vier ik meestal de befaamde derde helft. Het volume van de muziek staat er wat lager en ik ouwehoer graag. Uiteraard wissel ik dat af met het feest in de Cordial.”

Want die gezelligheid is voor de geboren Bredanaar prioriteit nummer één bij NAC. Toen hij in 2011 startte met werving- en selectiebureau ViaJou, werd hij gelijk sponsor bij NAC. Niet direct voor eigen gewin. ,,Ik ga niet naar NAC om er zelf beter van te worden, maar om een leuke avond te hebben. Als sponsor van NAC gaan wij er niet vanuit dat wij het geld hier terugverdienen. Dat zijn twee verschillende dingen, het is ook niet meetbaar.”

Van Batenburg is bovenal NAC-supporter. Sinds 1978 alweer. Alle thuiswedstrijden, met af en toe een uitwedstrijdje. ,,Ik voel altijd weer een positief soort wedstrijdspanning. M’n verwachtingspatroon is de laatste jaren wel iets bijgesteld”, grijnst hij. Van Batenburg gaat samen met z’n zakencompagnon Marike de Waard. ,,Zij is hier NAC-supporter geworden, ze had er voorheen niet zoveel mee.” Ze zitten op de hoofdtribune, maar niet op de sponsorplekken. ,,We willen NAC beleven. Dat lukt daar toch wat minder; men praat er niet over de wedstrijd. Wij kunnen Marinus Dijkhuizen bij wijze van spreken aanraken. In onze omgeving worden dan ook regelmatig suggesties naar de trainer geschreeuwd; het gaat er over voetbal.”

Voorheen had Van Batenburg vier stoelen, twee stuks extra om mensen uit te kunnen nodigen. ,,Maar dan begeleid je mensen en dat stoorde me in m’n eigen NAC-beleving. Ik ben hier voor een leuke, onbekommerde avond. Niet voor m’n werk.” Natuurlijk is er ook sprake van netwerken en komt er ook wel degelijk werk uit. ,,NAC doet z’n uiterste best om het voor sponsoren hier ook zakelijk aantrekkelijk te maken en ze met elkaar in contact te laten komen. Met de businessclub ontplooit men leuke activiteiten, waar je mensen leert kennen.”

De roerige tijden bij NAC zijn voorbij, denkt Van Batenburg. Algemeen directeur Justin Goetzee brengt rust in de tent. ,, Het huidige bestuur zijn verbinders, die beseffen dat regionale sponsors van groot belang zijn.” Het levert de Cordial en de Parel tweewekelijks een volle bak op. ,, Bij NAC staat het feest, de gezelligheid en het persoonlijk contact voorop. De contacten die je hier opdoet zijn in die sfeer geboren, maar kunnen te zijner tijd uiteraard ook zakelijk interessant worden.” Dat NAC haar sponsoren ook persoonlijk kent, blijkt wel uit het feit dat Van Batenburg z’n eigen bierglas heeft. ,,Ik ben geboren met een halve arm en kan geen normaal bierglas vasthouden. Als ik bier bestel, krijg ik een glas met een pootje. Staat gewoon zonder te vragen voor me klaar, dat is toch geweldig?”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Translate »
Scroll naar boven