Hup NAC: Het waaróm van uitzinnige vreugde
BREDA – Als Tom van Hyfte Roda JC op voorsprong schiet in de play-off finale, dompelt hij het Rat Verlegh Stadion in diepe rouw: NAC degradeert. Het is 31 mei 2015, een inktzwarte dag voor de Bredanaars.
Een jaar later verliest NAC opnieuw in de play-off finale, ditmaal van aartsrivaal Willem II, waarop de misère nog een jaartje verlengd wordt. Ook seizoen ’16 / ’17 gaat moeizaam, maar de play-offs worden wederom behaald.
Dan zijn Diederik Verpalen en Michel van Zandt, de Bredase contentmakers van GiG Entertainment al volop aan het filmen in het Rat Verlegh Stadion. Hun opdracht vanuit NAC: het Avondje weergeven, om seizoenkaarthouders ervan te overtuigen te verlengen. Als de play-offs starten en ‘Operatie Eredivisie’ daadwerkelijk begint, gaat GiG fanatiek door. ,,Met diverse scenario’s. Als NAC er in de eerste ronde uit lag, zou er geen film komen. Als ze verder kwamen: wel.”
Spanningen
Van Zandt steekt er veel uren in. ,,Ik hield er natuurlijk rekening mee dat NAC zou promoveren. Ik nam vele interviews af, filmde de toenemende spanningen als opmaat naar de finales. Beeldmateriaal dat irrelevant zou zijn als ze het desondanks toch niet zouden redden, maar waar wél veel werk in zat.”
Maar dan, de thuiswedstrijd tegen NEC. Van Zandt, tot dan meer buitenstaander dan NAC-supporter, voelt het gebeuren. ,,Het was magisch. NAC wankelde, maar iedereen ging achter de club staan. Die sfeer, dat stadion. Kippenvel. Het voelde als keerpunt, sindsdien ben ik écht NAC’er geworden.” Die wedstrijd vormt het zwaartepunt van de film.
Ongekend volksfeest
De uitkomst is bekend, NAC promoveert naar de Eredivisie. Op parkeerplaats P5 ontstaat een ongekend volksfeest. Totale gekte. Euforie.
De film moest antwoord geven op de vraag waaróm die uitzinnige vreugde er was. BN DeStem-columnist en NAC-supporter Sjoerd Mossou werd ingeschakeld om het verhaal te vertellen, om structuur aan te brengen in de hoeveelheid materiaal. ,,De film moest beginnen met de degradatie. Met Robert Maaskant. De immense pijn van toen, de zichtbare teleurstelling.”
Dat startpunt beslaat anderhalve minuut, weergegeven in stemming zwartwit, en zet de mineurstemming van dat moment zonder pardon neer.
Kippenvel
‘Wij Zijn NAC, Wij Zijn Terug’ is gemaakt in opdracht van televisiezender FOX, dat van iedere Eredivisieclub twee documentaires per jaar verwacht. ,,Die zijn vaak heel matig en tamelijk amateuristisch. De beelden die GiG gemaakt heeft en de keuzes in bijvoorbeeld interviewsettings zijn zo goed. Er zit enorm veel beweging in het verhaal en dat levert een aantrekkelijke film op”, vindt Mossou.