Hartje Breda: over grote online communitys
BREDA – ,,Ik wilde de Indo-gemeenschap weer samenbrengen”, leidt Leroy Woudstra in. Het is 2014, de Facebookpagina Tatta’s Be Like is een enorme hype. Vele spin-offs zijn het gevolg, ook Woudstra springt erin. ,,De meeste … Be Like-pagina’s waren wat denigrerend, ik koos juist voor een liefdevolle insteek.” Hij start Indo’s Be Like en inmiddels bestaat zijn community uit 70.000 Facebookvolgers.
Woudstra is te gast bij de Social Media Club Breda, dat zo’n vijfmaal per jaar een bijeenkomst organiseert over social media. Dat doen ze in het Blushuis, vlak achter de Bredase brandweer. De opkomst van deze bijeenkomsten varieert; vandaag zijn er zo’n twintig bezoekers. ,,Het is een gevarieerd gezelschap. Van kleine zelfstandigen tot gemeentes, ziekenhuizen, marketingbureaus”, legt Ilse Verbeek uit.
Vandaag gaat het over online community’s. Woudstra heeft een achterban van 70.000 volgers, met name Indo’s. Hij ontwierp shirts binnen het thema, die gretig aftrek vonden. ,,Ik verdien er niks aan, alles gaat naar goede doelen zoals het Indisch erfgoed. Dit is mijn werk immers niet”, legt hij uit. Mensen leren elkaar kennen op zijn platform. Gaan de discussie met elkaar aan. ,,Natuurlijk krijg ik wel eens aanbiedingen om reclame te maken, maar ik doe het niet.”
Woudstra komt uit Breda, net als Maurice Haaij, de tweede spreker. Hij beheert het Facebook- en Instagramaccount van de Redhead Days, met ruim 125.000 volgers. Een aanzienlijk deel van hen woont in Amerika. ,,Dus daar houd je rekening mee als je content post”, legt hij uit. Want: laat jezelf zien als community als de community er is.
Zoals bekend dreigt Redhead Days uit Breda te vertrekken. ,,We doen dit al twaalf jaar en zijn inmiddels 30 keer zo groot geworden, maar moeten het nog steeds met 10.000 euro doen. Dat vinden we niet eerlijk: door ons zitten de hotels vier dagen vol, zit de stad vier dagen vol, staat Breda wereldwijd op de kaart. Mensen uit tachtig verschillende landen komen hierheen, maar wij moeten nog steeds alle touwtjes aan elkaar knopen en draaien eigenlijk elk jaar een klein verlies.”
De Facebookpagina kent duizelingwekkende statistieken. ,, De Redhead Days zijn inmiddels een mondiaal begrip is geworden. Met meer subsidie kunnen we meer doen, meer aanbieden. We willen graag groter denken dan dit. Een mooi fantasietje zou Ed Sheeran zijn. Wij overleggen alles met die achterban, zij zíjn de community.”
Op 28 november organiseert Social Media Club Breda haar volgende bijeenkomst. Het onderwerp van die avond is nog niet bekend.