BREDA – Dat digitalisering een steeds grotere plek krijgt in de samenleving is wel helder. Maar hoe ontwikkelt zich dat verder? En hoe bereid je je daar op voor? Denk aan artificial intelligence en blockchain. Pontificaal op het voorplein van het Chassé Theater staat maandag de Google Digitale Werkplaats. Het is een onderdeel van de Digital Week van de gemeente; alle events daaromtrent zijn gratis te bezoeken. De Google-bus staat dinsdag nog bij het Florijn College, woensdag en donderdag op het Chasséveld en vrijdag keert hij weer terug naar het voorplein van het Chassé Theater.
,,We trekken door heel Nederland, want we zien dat daar een zekere behoefte voor is. Voor zelfstandig ondernemers kost bijscholing immers veel tijd en geld, wij hopen hen hiermee tegemoet te komen”, legt Arjan El Fassed, hoofd public policy van Google Nederland uit. De aangeboden cursussen – van online marketing, profilering, e-commerce tot privacy- zijn ook online te volgen. ,,Er is een veranderende arbeidsmarkt. Digitale vaardigheden zijn daarbij belangrijk, het is goed om je daarin bij te laten spijkeren. Niet iedereen heeft dagen tot zijn beschikking om te leren, hier krijg je korte tijd goede bijscholing.” Dat beperkt zich niet tot louter Google; ook social media wordt behandeld.
De bus heeft een beperkte capaciteit van zo’n twintig personen, op het Florijn College is de kans aanwezig dat er verplaatst wordt naar een lokaal. ,,Vooral op scholen is er veel interesse, we staan soms plots voor volle zalen van vierhonderd man”, schetst El Fassed. De Werkplaats kent een vrije inloop, maar vol betekent daarbij uiteraard wel vol. Wethouder van Economische Zaken Boaz Adank opende de Google Digitale Werkplaats. ,,Gaaf om in zo’n oldskool bus je kennis bij te laten spijkeren.” Het inhoudelijke programma van de werkplaats is te vinden via de website g.co/gratisworkshops.