BREDA – Stef Goedhart deelt tikkies uit op Twitter. Plastikkies, welteverstaan. Onder de hashtag #plastikkie daagt hij bedrijven en particulieren uit om hun omgeving schoon te houden. Goedhart werkt bij De Vegetarische Slager aan de Markhek en bewapend met een vuilniszak en handschoentjes struint hij de omgeving meter voor meter af. In de hoop dat het bedrijven op het industrieterrein inspireert.
,,Als het waait, vliegt al dat afval de Mark in. Dan ben je het echt kwijt”, verzucht Goedhart. Het industrieterrein is behoorlijk bezaaid met vuil. Overal liggen blikjes, verpakkingsmateriaal of andere rotzooi. Het is een doorn in het oog van Goedhart. Sinds kort vult hij zo zijn pauzes. ,,Van een collega kreeg ik al een knijper cadeau. Jammer genoeg werd deze defect geleverd.” Dus voorlopig nog even met handschoentjes en veel bukken. ,,Ah, hier zit Fit4Free. Die ga ik een #plastikkie sturen, lijkt me een prima training”, grijnst hij.
Hijzelf wil het traject Markhek naar zijn woning bij Fellenoord á vijf kilometer zo afronden. Iedere dag zo’n 50 meter levert ook iedere dag zo’n 50 liter aan afval op. ,,Via Twitter komen er positieve reacties, maar echt aanhaken gebeurt nog niet. Twee bedrijven hebben al positief gereageerd op mijn #plastikkie.” Internetbedrijf RB Media hielp donderdagmiddag al mee. De eerste tweehonderd meter vanaf zijn vertrekpunt is inmiddels een stuk schoner. ,,Onder het viaduct van de Moerlaken was het echt een troep. Dat is echt een dumpplek”, ervoer Goedhart.
Naast zijn werk is hij grafisch ontwerper. ,,Dus ik heb een getraind oog om oneffenheden te zien. Als je het afval eenmaal in het gras ziet liggen, kun je dat niet meer niet zien.” De vuilniszak vult zich volledig, in krap twintig minuten. Op het tussengrasveldje van de twee rijrichtingen aan de Rudonk liggen zo vijftig blikjes. Goedhart ruimt het op en beëindigt zo zijn pauze. Snel twittert hij een update met een foto van de vangst van vandaag. En stuurt drie bedrijven aan de Rudonk een #plastikkie.
Zijn actie is zonder doordacht plan gestart, vooral ingegeven door de vele troep die hij ziet. Op 21 september is het World Cleanup Day. ,,Ik denk dat ik daarnaartoe werk, in de hoop dat de #plastikkie’s rond die tijd ook geïnd worden.” Want, redeneert Goedhart: ,,Als ieder bedrijf de eigen omgeving onderhoudt, scheelt dat al heel veel.”