ETTEN-LEUR – Kriskras door elkaar staan de Manta400 en Ascona400-modellen opgesteld in manege Stal ’t Sander. Twintig zijn het er, een stuk minder dan de 35 bij de vorige editie van de Opel 400, twee jaar geleden. Veel eigenaars van de kostbare rally- en straatauto’s houden hun trots bij regenachtige weersomstandigheden liever in de garage, weet organisator Raymond Kerkhof.
Iedere twee jaar, in theorie de eerste zondag van oktober, zijn hier de specifieke auto’s te vinden. De nieuwste auto die hier staat komt uit 1984, maar, zegt Ascona400-eigenaar Robert van Osta uit Oudenbosch: zo’n auto is nooit af. Sleutelen, sleutelen, sleutelen en soms de weg op. Hij en zijn zoon Bas rijden zo nu en dan een ruige tourrit. ,,De rally’s gaat om heel veel geld en is competitief. Die ritten vinden wij leuker.”
Van Osta heeft dit altijd een mooie auto gevonden. Het geluid, de beleving, de breedte van het model. ,,Ik krijg er een enorme voldoening van. En dit evenement inspireert ook zeker. Je bent samen met veel liefhebbers en iedere auto is uniek.” Hij wijst de motor in zijn auto aan. Van Opel, uit 1981. Die worden niet meer gemaakt. ,,Als deze stuk is, gaat er een Honda-motor in”, vertelt hij aan twee geïnteresseerde mannen. Ze gruwen er zichtbaar van, maar, zo besluiten ze gedrieën: zo’n keuze is ook best te rechtvaardigen. ,,Ik wil ‘m gewoon altijd beter maken.”
Ieder jaar staat er een speciale auto in de manage; dit jaar een Kadett c GT/E. ,,Omdat ik vind dat er altijd iets exclusiefs en anders moet staan”, legt Kerkhof uit. Hijzelf heeft een Manta400. ,,Ik heb de mijne in ’87 gekocht. In acht jaar heb ik ‘m omgebouwd tot rally-auto. We rijden jaarlijks een ritje in België, meer niet. Het is de vorm, het model wat me aantrekt. Het grappige is: de Ascona en de Manta zijn nagenoeg hetzelfde. Alleen in de carrosserie zit verschil. Robert heeft niets met de Manta en ik heb weinig met de Ascona. Intrigerend hè?”
Op de Opel 400 kwamen dit jaar ruim tweehonderd bezoekers.