Bredanaar helpt Bredanaar: Joshua Brans
BREDA – Joshua Brans (56) was al vijftiger toen hij in 2010 werkloos raakte. De economische crisis trof de bouw en dus ook de tegels en het sanitair waarin hij werkzaam was. Nu probeert hij als impresario talent een podium te bieden. Om de kans van slagen te vergroten zou hij graag een nieuwe versterker, microfoons en een compressor willen. De kosten hiervoor zijn ongeveer €470,-.
Het feit dat Brans in 2010 ook een hernia oploopt, vergroot zijn kans op de arbeidsmarkt niet bepaald. ,,Ik moest alle zeilen bijzetten. Alles wat ik niet nodig had, ging de deur uit. Dan nog kwam ik geld tekort, ik heb de Voedselbank ook eventjes moeten bezoeken.” Maar bij de pakken neer zitten: nee, dat zit niet in zijn aard. ,,Ik ben een enorme doorzetter, blijf positief denken.”
Stichting Tientjes
In 2013 meldt Brans zich aan als vrijwilliger bij Stichting Tientjes. ,,Ik deed hier van alles, maar vond dat er te weinig amusement aangeboden werd. De grote groep mensen die hier komt zoekt wel een dagbesteding.” Brans ging aan de slag en biedt nu iedere vrijdagmiddag iets aan. Zoals het verhaal- en verteltoneel, het nostalgieprogramma en een open podium. De door hem georganiseerde voorstellingen trekken steeds meer publiek en hij voelt dat hij er goed in is. Brans besluit het erop te wagen en timmert reeds aan de weg als impresario, onder de naam The Queen of Clubs.
Bij Tientjes doet hij dit kosteloos; de stichting gaf hem immers ook alle ruimte. Hier kan hij experimenteren, kijken wat werkt voor publiek. ,, Ik heb een vlotte babbel en het lukt al talentvolle, maar hele onbekende artiesten her en der een podium te geven.” Zoals bij Eten bij Ernest, waar maandelijks een optreden plaatsvindt.
Brans vertelt het met merkbaar enthousiasme. Zijn nostalgieprogramma -waarin hij beelden en muziek toont uit de jaren ’60 – ’80- wil hij naar zorginstellingen brengen. ,,Je ziet mensen na afloop herinneringen ophalen, terugkeren naar hun jeugd. Dat is prachtig om te zien.” Zijn verhaal- en verteltoneel wil hij in boekhandels spelen en op open podia zag hij al regelmatig talentvolle artiesten-in-de-dop opbloeien. ,,Binnen deze doelgroep, die niet alleen financieel maar soms ook emotioneel moeite hebben het hoofd boven water te houden, is creativiteit en zelfontplooiing van levensbelang. En ook om gehoord te worden.”
Brans merkt dat een stuk techniek vaak dwarsligger is bij het organiseren van optredens op kleinschaliger podia. ,,Het zou erg fijn zijn om dat in eigen beheer te hebben”, legt Brans uit. ,,Ik verwacht dit jaar twee optredens per maand aan te kunnen bieden, maar met zo’n pakket wordt een enorme drempel weggehaald, waardoor de kans op succes echt groter wordt.”