Artikel: drukkere perrons leveren niet meer klanten op

Drukkere perrons leveren niet meer klanten op

BREDA – Van 25 juli tot en met 11 augustus is Breda het tijdelijke overstapstation van reizigers tussen Brussel en Amsterdam. De reden: er wordt drie weken lang gewerkt aan het spoor op de Moerdijkbrug. Hierdoor is er op de reguliere route, via Roosendaal, geen treinverkeer mogelijk. De hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam is de enige optie.

Dat betekent ook dat reizigers vanuit Zeeland via Breda moeten reizen, als ze naar Rotterdam en verder willen gaan. Het levert beduidend drukkere perrons op dan normaliter in de zomervakantie; echt concrete cijfers geeft de NS hierover niet prijs. Toeristen met zware bagage, zakenlui en forenzen wachten er geduldig op hun aansluiting, waarbij haast niemand de perrons verlaat om naar de stationshal te gaan. Bij beide Kiosken op de perrons staat constant een lange rij, in de hal zelf is juist haast niets te merken van de drukte.

,,Wij zijn op weg naar Antwerpen. We gaan dit weekend naar Tomorrowland, we komen nu van Schiphol”, leggen de 34-jarige Peggy en 36-jarige Venta uit Taiwan uit. Ze zijn speciaal voor het dancefestival in het Belgische Boom overgevlogen en hebben hier een korte overstaptijd. Er is dan ook geen sprake om Breda te bezichtigen. ,,Dat is geen moment in ons opgekomen. Is deze stad de moeite waard? We hebben er nog nooit van gehoord.” De 26-jarige Hayat komt juist terug van haar vakantie in Marokko en reist nu via Rotterdam The Hague Airport en Breda terug naar haar thuisstad Antwerpen. ,,Jammer genoeg is er te weinig tijd om het station te verlaten. We kennen Breda, het is hier altijd erg leuk winkelen.” De overstaptijd bedraagt ‘slechts’ 13 minuten, anders hadden ze het wel overwogen.

De eerste dagen gaat deze overstap volgens het boekje, maar wat als er een trein defect raakt nabij de Moerdijkbrug? ,,Wij werken altijd met diverse scenario’s als er een spoor buiten dienst gesteld wordt”, legt woordvoerster Inge Rijgersberg uit. ,,Er zijn altijd alternatieven. Soms zijn dat bussen, soms zul je om moeten reizen en soms is dat een combinatie.”  Dat de reizigers de stationspoortjes nauwelijks verlaten is toch vooral aan die reizigers zelf. ,,Wij hebben als voornaamste uitgangspunt dat we reizigers zo snel en comfortabel mogelijk naar hun bestemming brengen.”

In dat opzicht is deze situatie nauwelijks te vergelijken met de OV-terminal die Breda in de toekomst zou moeten worden. ,,Dan is Breda geen overstapstation, maar een tussenstop. Dit is een tijdelijke situatie in de zomervakantie, waardoor er sowieso veel minder binnen- en buitenlandse treinreizigers zijn. Bovendien rijdt de trein in dit geval een andere route.”

Steven van Beek

Alle teksten op deze website zijn van Steven van Beek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.